close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צילום דיגיטלי- מורה נבוכים

מערכת שורשד אדר, תשעב27/02/2012

העידן הדיגיטלי פתח עולמות חדשים בפני חובבי הצילום והצלמים המשפחתיים, אולם ישנם גם אתגרים חדשים. מאמר סיכום על צילום דיגיטלי, העלאת תמונות, אחסון, פיתוח ועוד

תגיות:

העלאת תמונות לאינטרנט
עם השתדרגות עולם הצילום לעולם דיגיטלי, גם מדיות אחסון התמונות הפכו דיגיטליות ברובן. פעם כדי לראות תמונה שצולמה היה צריך ללכת לחנות צילום ולפתח את התמונות. עותק נוסף של התמונה דרש פיתוח נוסף. היום המצב הפך לפשוט הרבה יותר מהיבטים מסוימים, ומסובך בהרבה בהיבטים אחרים.

הצורך בגיבוי התמונות
קחו דוגמה נפוצה: צילמתם תמונות, התמונות הועלו אחר כבוד למחשב ונשמרו בכונן הקשיח. נכון, זה היה קצת לא נוח אם באו אליכם אורחים ורציתם להראות את התמונות החדשות – אבל בשביל זה הרי יש דוא"ל, ואפילו אלבומי תמונות דיגיטליים. עברו מספר חודשים והמחשב נדבק בוירוס הרסני. טכנאי המחשבים אמר לכם שכל מה שדרוש הוא לפרמט את המחשב כדי לרפאו. אחרי שהסכמתם בלב כבד, גיליתם שכל התמונות שצילמתם אבדו בתהליך.

אבל זה רחוק מלהיות התסריט היחיד בו תמונות שצולמו הולכות לאיבוד. דווקא בגלל קלות הצילום ומספר התמונות הגדול שאפשר לצלם באמצעות כרטיס זכרון בודד, תמונות לפעמים הולכות לאיבוד בבלאגן. זה לא שקרה להן משהו – פשוט קשה למצוא תמונה שקוראים לה DCX33ZI47 בין אלפי תמונות שכולן נמצאות בתיקיה בודדת.

גם אם לפני פרוץ הוירוס (או הרס הכונן הקשיח) הצלחתם לשמור עותק של התמונה על מדיה אחרת, כונן USB או DVD, מה הסיכוי למצוא את התמונה המבוקשת בין כל המקומות בהן התמונות עלולות להיות מפוזרות? בכונן של המחשב החדש? אולי על המחשב הנייד? ואם על DVD – על איזה מהם? ואיפה הוא בכלל?

ריבוי התמונות ואיכותן הגבוהה היא ברכה לצלמים חובבים ומקצוענים, אבל הקלות שבה תמונות יכולות ללכת לאיבוד או להימחק כליל, הופכת את עניין הגיבוי והסדר להכרחי.

גיבוי תמונות: שלושה אופנים, שלוש גישות
ישנן שלוש גישות לגיבוי תמונות: הגישה המסורתית העושה שימוש במדיה נוספת, באמצעות האינטרנט או באמצעות יצירת עותקים "קשיחים".

הגישה המסורתית מדברת על גיבוי למדיה נוספת. זה יכול להיות סנכרון בין המחשבים השונים ברשת הביתית, שמירת התמונות לכונן חיצוני, צריבתן על גבי תקליטור וכדומה. היתרון בשיטה זו הוא שהיא מאפשרת גיבוי מסודר ומרובה. בין אם אתם צלמים חובבים המצלמים לעתים רחוקות ובין אם אתם צלמים מקצועיים, גישה שכזו תאפשר ליצור מספר גיבויים אשר ניתן להחליף ביניהם, כך שגם אם גיבוי אחד מתקלקל, השני נשאר. בשיטה זו אפשר גם לדאוג כי המיקום (הפיזי) של שמירת הגיבויים יהיה שונה כך שמקרה נזק פיזי (שריפה למשל) במיקום אחד לא ישפיע על העותק הנוסף.

אחת השיטות לגיבוי שהולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות היא גיבוי על גבי האינטרנט. ישנם אתרים רבים המיועדים להעלאת תמונות, אופן הפעולה באתרים הללו הוא קל, נוח ופשוט: בוחרים את התמונה מהמחשב, לוחצים על העלאת התמונה לרשת, ובסיום התהליך מקבלים לינק אל התמונה שהועלתה. לשיטת הגיבוי באמצעות האינטרנט ישנם יתרונות רבים: יכולת לשלוח את התמונות ללא צורך בשליחת דואל כבד משקל, יכולת לשתף את התמונה ולהעלותה לפורומים או רשתות חברתיות, וחסכון בבלגן שנוצר משמירת העתקים רבים מקומיים. בנוסף, היכולת לראות את התמונה מכל מחשב, בכל מקום – מהווה יתרון משמעותי.

השיטה השלישית היא שיטת ההדפסה על גבי נייר. למרות היתרונות במדיה הדיגיטלית שאינה תופסת מקום רב, אין כמו חווית הדפדוף באלבום החתונה או באלבום מהטיול האחרון, אלבום מודפס שבו אפשר להתעכב על כל תמונה משך הזמן שרוצים, לדלג על עמודים או לחזור אל תמונות אהובות במיוחד.

הדפסת תמונות ופיתוח על נייר? – שלחו לינק
גם אם חפצתם בעותק מודפס של התמונות שצילמתם, היום כל העניין יכול להתבצע על ידי שליחת לינק למעבדת הפיתוח, וקבלה בדואר של התמונות לאחר שהודפסו בהדפסה מקצועית. אין צורך להתרוצץ בין חנויות והכל יכול להעשות מכיסא המחשב. זאת ועוד, מצלמות חדישות מאפשרות לשלוח את הצילומים ישירות אל אתר ייעודי אפילו ללא צורך העברת התמונות אל המחשב.

פרטיות המידע
האינטרנט מאפשר דרך נוחה לגבות את התמונות המצולמות, אולם לא כל מי שמגבה מעוניין גם בחשיפה. באתרי אחסון רבים ניתן להתאים את הגדרות השיתוף בהתאם לרצונכם: האם התמונות נגישות לעין כל? או אולי רק לעיני אלו המצוידים בלינק ישיר או שם משתמש וסיסמה? כל אתר אחסון שכזה כולל הגדרת ברירת מחדל שונה, ולמי שהעניין חשוב לו (בין אם רצונו לשתף או שברצונו לשמור על פרטיות המידע) חשוב לבדוק ולהתאים את ההגדרות כך שישקפו את רצונכם.

גיבוי באמצעות האינטרנט הינה דרך נוספת ונוחה לגבות את התמונות המצולמות שלכם. היא מאפשרת שיתוף של המידע בצורה נוחה כתחליף או בנוסף לצורות הגיבוי האחרות. צלמים מקצועיים וחובבים נהנים במיוחד מאתרי שיתוף תמונות המאפשרים להם להפיץ ולשתף את העבודות שלהם באופן יעיל ונוח.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה